Hvordan rippe musikk fra Spotify

Den svenske Musikkstreamingstjenesten Spotify blir stadig mer og mer populær. Jeg bruker tjenesten daglig og flere ganger har jeg oppdaget nye artister/band som faller inn under min musikksmak. Men jeg ønsker å kunne gjøre mer enn å bare streame musikken på min pc, jeg vil lagre den lokalt og ta den med meg på iPoden osv. Ripping av musikk fra Spotify er enkelt og resultatet er faktisk skremmende bra. Det finnes flere ulike metoder for å hente ned musikken men jeg skal ta for meg den som er enklest og gir best kvalitet. Prosessen består rett og slett av å bruke et program som tar opp lyd som spilles av på datamaskinen. Programmet vi bruker heter Replay Music og kan prøves gratis eller kjøpes her.

Etter at programmet er installert og startet er det bare å klikke på “Start Recording” og derretter spille av ønsket sang i Spotify. Etter hvert som sangen spilles av i Spotify, vil Replay Music nå ta opp lyden. Når sangen er slutt, klikker du på “Stop Recording” i programmet og Replay Music vil da lagre og konvertere lyden til en .MP3-fil (det vil ta noen sekunder). Musikkfilen vil lagres i C:\Users\\Music\Replay Music Recordings med mindre du spesifiserer noe annet i Settings. Sangen er nå ferdig rippet fra Spotify og kan spilles av i Winamp, iTunes eller hva enn du måtte bruke. Man skulle tro at man lett ville oppnå kvalitetstap ved denne type ripping, men sannheten er at man merker ingen tap av kvalitet i forhold til direkte streaming fra Spotify.

Siden Replay Music gjør opptak av lyd som spilles av på datamaskinen, betyr det at programmet kan brukes til langt mer enn å bare rippe lyd fra Spotify. Ser du en video på YouTube som du ønsker å ta lyden fra og lagre som en .MP3-fil, er det bare å velge “Start Recording” og spille av YouTube klippet på samme måte som ved ripping av Spotify.

Ettersom det er fullt lovlig å ta opp musikk fra analog radio og internettradio til personlig bruk anses det som helt lovlig å rippe musikk fra Spotify så lenge du ikke gjør den tilgjengelig for andre.

Oppdatering 11.05.2009 19:47: Fjernet link til TPB

Related posts:

  1. Avanserte søk i Spotify I tillegg til “vanlige” søk i spotify finnes det et...
  2. Apple godtar Spotify på iPhone Da folka bak musikkstreamingstjenesten Spotify ble ferdig med å utvikle...

Related posts brought to you by Yet Another Related Posts Plugin.

May 9, 2009 • Tags: , , , • Posted in: Guider

This website uses IntenseDebate comments, but they are not currently loaded because either your browser doesn't support JavaScript, or they didn't load fast enough.

28 Responses to “Hvordan rippe musikk fra Spotify”

  1. norhack - May 9, 2009

    Det var ikke verre nei..

    Så for meg at det skulle være voldsomt med stress å få dette til.

  2. Robert Sørensen - May 9, 2009

    Er ikke dette litt ødeleggende for selve fildelingsdebatten? Tenker da spesielt på at det største kravet til mediabransjen er å gjøre media mer tilgjengelig, brukervennlig og billigere – det er jo ganske klart at de med Spotify har gått i riktig retning.

    For meg er det helt uakseptabelt å rippe musikken som allerede er gjort tilgjengelig for oss på våre premisser. Noen andre som mener det samme?

  3. Kenneth - May 9, 2009

    Er faktisk enig med det Robert. Synes at vi kan la Spotify være slik at de kan konsentrere seg på utvalget, og ikke begynne å kode diverse mekanismer for å stoppe opptak.

    Men det er bare meg ;)

  4. adrian - May 10, 2009

    Å rippe musikk fra Spotify blir som å rippe musikk fra en radiokanal (begge er reklamefinansiert) og med riktig syn på fildelingsdebatten er det kun store trangsynte arrogante firmaer med alt for mye penger som lider noe særlig tap. Det er dog ingen tvil om at Spotify er et steg i riktig retning når det gjelder fildelingsdebatten men denne saken kan sammenlignes med å rippe tvprogrammer fra NRK sitt webtv. Streametjenestene til NRK er mer populære nå enn noen gang tideligere. Kanskje det faktum at det går ann å rippe, gjør at flere velger å i det hele tatt å benytte seg av streametjenester, noe som vil fungere som en fordel for tjenester som Spotify ettersom flere brukere gir større inntekter. Men så er det jo heller ingen lov som strider mot dette…

  5. Steffen - May 10, 2009

    Jeg tviler på de gidder å gjøre noe med dette, slike ting vil alltid være mulig. Skulle de på en eller annet måte greie å forhindre at lyden var mulig å ta opp (med en eventuell spesiallaget lyddriver for spotify) vil det fortsatt ikke være verre enn å plugge en jack-kabel fra headsettkontakten i maskinen videre inn i en opptaker (eventuelt en annen laptop).
    Slike ting vil alltid gå ann, og selv om det er uetisk, gjør folk det. Utviklerene av Spotify bryr seg neppe så mye.

  6. Anders - May 10, 2009

    I lengden blir dette en tidkrevende prosess, og kan aldri erstatte feks. nedlastingen av hele musikkalbum fra Pirate Bay. Tenk deg å skulle bruke denne "teknologien" til å rippe 1.000 sanger fra Spotify… :)

  7. Andreas Pedersen - May 10, 2009

    Og Mac-brukere kan benytte seg av følgende: http://www.rogueamoeba.com/audiohijackpro/

  8. Atle Tisk - May 10, 2009

    Dette er ikke lov i følge avtalen du må godta når du installerer Spotify så sånn sett er ikke dette helt lovlig.

  9. sylwester - May 10, 2009

    Atle Tisk: De fleste EULA-er er lite juridisk bindende i Norge. Det eneste som er garantert bindende er om du må signere noe før du betaler.

    Å kopiere mp3-strømen til en nettradio er jo lov og paralellen til den kasettopptaket jeg gjorde av FM-radio som ung da jeg ikke hadde råd til så mye musikk selv. Metoden beskevet her er nærmere FM-radioopptak enn å dumpe mp3-strøm. Jeg tror spotify krypterer oga-strømmen ellers så kunne vi kopiert cache-filene direkte ala nettradio.

  10. Nerland - May 10, 2009

    Ja. lykke til. Få deg en jobb så du kan bruke tiden din på noe fornuftigm, og pengene du tjener på å kjøpe musikken artistene lager. Nå må det vel snart bli slutt på at folk stjeler. Jeg tror Spotify er veien å gå for å få slutt på pirat virksomheten, men at noen i det hele tatt bruker tiden sin på dette overrasker meg stort. Trodde denne fremgangsmåten døde med kassetten.

  11. Nilsen - May 10, 2009

    Skjerpe dere! Flere av artistene som har vært så heldige å komme på spotify er små, og tjener ikke noe særlig penger på musikken. Det at de kan få litt royalties for at man hører på musikken MED spotify, skulle faen bare mangle! De har like mye krav til å tjene penger for det de driver med som alle andre. Slutt å ødelegg for alle oss som trives med et musikk-program som endelig funker og som er lovlig!

    Se til å grav litt i lommeboka og finn frem 99 kroner, eller hvis det blir litt for mye så kan du jo bruke det gratis tilogmed!

  12. Charlie Chaplin - May 11, 2009

    Må si jeg er enig med majoriteten her. Endelig er det en tjeneste som raffinerer musikk på nett, og alikevell klarer folk å klappe seg på skulderen når de finner en måte å gjøre dette gratis. Jeg håper tjenester som spotify tar av. Filmnedlasting også kanskje? Jeg skal med glede avinstallere uTorrent den dagen dette er fullt tilgjengelig og godt utnyttet! Per i dag så er det alt for mange unødvendige mellommenn som krever for mye penger for at vi skal få høre musikk eller se film. Nå må underholdningsindustrien våkne…

  13. Drathir - May 11, 2009

    Hah, har lenge tenkt på å få rippet musikken fra spotify og ha noe på pcen. Dette er ikke fordi eg synest det er teit å bruke penger på musikk og gratis er best. Men fordi når eg først betaler 100 kroner månen (ja eg har premium edition og synest det faktisk er latterlig billig) for å høre på musikk..vil eg også ha muligheten til å få musikken min på mp3 spiller når eg skal på trening og i bilen min når eg er ute å kjører. Å bygge inn en pc i bilen med skjerm og koble alt dette til en spiller for så å skaffe mobilt bredbånd for å ha muligheten til å koble til internett og bruke spotify, blir bare latterlig tungvint :P Men anyways creds til spotify som er kanskje et av dei mest geniale programmene som har komt ut siden napster :)

  14. J.K. - May 11, 2009

    Joda, 99 kr i mnd er ikke noe problem. Men det fins faktisk områder i Norge der man ikke har 100% internettdekning.

    Og det hjelper ikke å være Premiumkunde om du ikke har tilgang på Internett når du jobber, trener, sitter på bussen etc.

  15. Nilsen - May 11, 2009

    Og hvis man ikke har internett, osv, så er det eneste alternativet nedlasting? Det er overhodet INGEN grunn til at musikk burde være gratis. Jeg kjenner flere band/musikere som har musikken som et levebrød, akkurat som om man er IT-konsulent eller sosial-arbeider, og unner dem hver eneste krone de får for at jeg skal ha muligheten til å høre på digg musikk hele arbeidsdagen min. Jeg skjønner ikke logikken med at det må være gratis. Kan noen vennligst forklare meg det? Hvorfor skal musikk være gratis??

    Kan du gå inn i en bok-forretning eller en plate-forretning, ta en plate og si "jeg tar med meg denne hjem, kopierer den, men kommer tilbake med den når jeg har fått det jeg vil ha", eller stikke ned på Coop, sette seg ned å lese VG og så sette det på plass igjen?

    @J.K.
    Så før spotify, internett osv, så stjal folk musikk uavkortet eller? Går ut fra at folk jobbet, trente og satt på bussen før internett også.

  16. Robert Sørensen - May 11, 2009

    Spotify utvikler og lanserer snart sin applikasjon for blant annet iPhone – jeg tror vi lever i en tid hvor båndbredde snart ikke kommer til å bli et problem i forhold til pris. Da mener jeg at slike løsninger kan være tingen. Men jeg påstår på ingen måter at Spotify har løst problemet med tilgjenglighet, pris og brukervennlighet – det er bare et skritt i riktig retning.

    Og for at musikkbransjen skal se dette, så tror jeg at ripping fra Spotify er ødeleggende. Som i alle andre bransjer så finnes det mange idioter som jobber i musikkbransjen, men de aller fleste er helt sikkert både godt informert og dyktig der også.

  17. norhack - May 11, 2009

    Som @tsoiland sa på twitter:

    " ripping fra spotify viser at spotify ikke er løsningen på problemet. Hvordan er det meningen vi skal få musikk på mp3-spillerne våre?"
    http://twitter.com/tsoiland/status/1754161633

  18. ojas - May 11, 2009

    Jeg er enig, ripping fra spotify er ødeleggende. Dere som ikke klarer å se dette har misforstått alt spotify dreier seg om. Jeg ser for meg fremtiden slik: Mp3 spillere slik vi kjenner dem idag kommer til å forsvinne, for å så bli erstattet av små enheter med spotify-lignende programmer, slik at man altså til enhver tid har tilgang til all musikk som finnes. Det er folk som deg (artikkelforfatteren) som gjør at en slik utvikling bremser opp. Og virkelig, denne metoden for å skaffe seg gratis musikk på er jo totalt idiotisk, det minner om tiden da minidisk regjerte. Utrolig tungvint å måtte "ta opp" hver enkelt sang i sanntid for å kunne få den som en mp3. Skal man på død å liv skaffe seg musikk på ulovlig vis, så kan man i alle fall gjøre det skikkelig.

    Det er forøvrig ganske ironisk at du i slutten av denne artikkelen forteller alle hvor lovlig dette er, når du rett før har linket til et piratkopiert program på thepiratebay.

  19. Nilsen - May 12, 2009

    @norhack
    Meningen er at Spotify lanserer kjøpemuligheter av enkeltsanger/playlists/albums osv i løpet av H2 2009, og SÅNN kan man få mp3'er ned på mp3-spillerene våre. Det er i hvertfall IKKE meningen at man skal få musikk til mp3-spillerene sine ved å ulovlig rippe musikk fra spotify.

    Og hvor i alle dager får du idèen om at dette på noen som helst måte er lovlig? Dette er like ulovlig som det å stjele musikk i platesjappa.

    @ojas Kunne ikke vært enig!

  20. Trond - May 22, 2009

    Ken i svartn he tida te å sete att med pc heile dagen? Mange går heile dagen med peltor m/radio inkl. mykje dritmusikk/pisspreik… Det må nå vel før fan gå an å få med seg musikk ut?

  21. jornlux - June 30, 2009

    Tulleinnlegg !

    Dette er ikke ripping av musikk fra Spotify. Det er ripping av lyd som lydkortet i datamaskinen prosesserer. Det nærmeste en kan komme sammenligning er de gamle magnetiske kasettene hvor man kunne ta opp lyd.

    _Ingen_ er vel så desperate etter å få sanger som stammer fra Spotify at de gidder å jage en så manuell tilnærming til musikkstjeling.

    For brukeren blir det et manuelt helvete: klargjøre mappe hvor musikken skal lagres, trykke record på bullshitsoftware, trykke play i Spotify, (…følge med tiden..), trykke stopp i bullshitsoftware og til slutt hakke sund lydfilen til mindre enheter (også kalt "låter) – med mindre man skal gjøre alle start-og-stopp-operasjonene for hver låt. I tillegg kommer navngivinga som blir et rent svettekapittel i seg selv.

    Skal noe rippes må det automatiseres. Og skal det automatiseres må det programmeres eller scriptes.

    Minus 10 poeng for teit innlegg fra meg.

  22. a_eide - July 1, 2009

    Ingen tvil om at det er en tungvint prosess når man bruker programmet Replay Music, men nå finnes det faktisk en enklere og bedre løsning. Noen svensker har utviklet programmet "spotify ripper" som tar opptak av sangene du spiller i Spotify og automatisk lagrer hver enkelt sang med riktig navn i .MP3. Da er det bare å starte en playlist i Spotify og la den spille igjennom hele mens "spotify ripper" gjør jobben med å ta opptak. På denne måten får du alle sangene i playlisten din lagret som enkle MP3 filer uten å måtte stresse så alt for mye.

    se info her http://www.spotifyripping.com/?page_id=192

  23. Erik - July 22, 2009

    Replay Music trenger ikke stoppes manuelt da den selv detekterer når sangen er slutt og lagrer den/de som egne filer. Med andre ord kan du ha en kø i Spotify på 7-8 timer og rippe i løpet av natten. Hvis du er premium-bruker og betaler for tjenesten synes jeg ikke det er urimelig å kunne kopiere sangene til bruk på andre enheter, som å spille dem i bilen eller på mp3-spilleren. Jeg ser derimot problemstillingen for dem som ikke betaler noe (men da er kvaliteten ca 160 Kbit i stedet for 320 Kbit også).

  24. j-lo - August 4, 2009

    Er det ingen som tenker på oss artister som faktisk ikke har nubbsjangs til å overleve hvis man skal rippe musikk fra det eneste alternativet som finnes hvor vi kan få litt penger igjen. Ingen selger skiver lenger, vi som før solgte 10.000, selger nå 300 eks. Nå som vi har kommet oss på Spotify, så skal dere rippe der også. Herlig. Lurer på hvor lenge vi har råd til å lage musikk…

  25. Oliver - August 11, 2009

    Her var det sørgelig mange uintelligente innlegg. Det er da vel en selvfølge at gutta bak Spotify kommer til å utvikle et program for mobile platformer som iPhone o.l? Da blir det fullstendig unødvendig i det hele tatt å tenke på å rippe musikk fra Spotify. Som andre her sier, er det en nødvendighet for deg å eie filene, ja så kjøp dem. Det er ikke dyrt

  26. Petter - August 12, 2009

    For at Spotify, musikkbransjen, lovverket og folk flest var på samme linje – og dermed gjort streaming til en real suksess (herunder et paradigmeskifte innen folks holdning til elektroniske datafiler som eiendom kontra lommebøkene), burde leverandørene av hverdagens kommunikasjonsløsninger konvergere slik medieme gjør. Det vil si at samtlige internettleverandører som fordeler markedsandelene av tilgang til nett gjennom stikk-kontaktene i hjemmene, også finner totalløsninger på både telefom og nett for en rimelig penge.

    Telenor er jo i en slik posisjon, som har sett inntektspotensialet i blandingen, som både kan tilby internett hjemme og abonnement på mobil, og hvis man vil: En pakkeløsning. Her burde alle nettleverandører komme på banen for å gi folk tilgang til nett overalt, og dermed utvide til det nye markedets fulle potensiial, slik at kommikasjonen mellom folk reduseres i pris.

    Spotify og stabil billig bruk av mobile nettlesere er ikke så langt unna suksess. Med billig mener jeg en sum med utgangspunkt i hvor mye man er villig til å betale for internett hjemme – det vil si gjennomsnittet på husstandene. Selv betaler jeg 250 kroner i måneden på internett, og jeg ville gladelig ha brukt 100 kroner mer hvis Get også kunne tilby det samme mobilt. Men kanskje ikke mer enn 50, når jeg tenker over det. Her er det nok en del datanerder, siv.inger i fete jobber og småbaroner i pornoditrubisjonen som fnyser og sier: Har du ikke et bedre nett-abonnement? Og ville du ikke ha betalt mer? Nei, er svaret – og det er mange av oss! Det er kanskje flest av oss. Men det er heller ikke poenget, som er å finne en løsning på et problem som stagnerer å utvikle streaming til å ta over fullstending, og dermed sette et punktum for fildelingsdebatten om musikk, og kanskje også om film & TV i framtiden, Forresten: Pris og enkelhet er jo nettopp det som er poenget!

  27. Olav Kyrre - January 14, 2010

    For de som bor i Norge og har norsk mobilabonnement, men som reiser mye er jo avspilling av ned astede filer eneste løsning så lenge prisene på mobil internettilgang utenfor normal roaming er så høye som de er nå. Ellers kan utenlandsturen bli ekstremt dyr.
    Å trådløse soner finnes riktignok mange steder, men de fleste som er lett tilgjengelig koster jo også penger og det er ikke gjort i en fei å koble seg opp, og man kan ikke bevege seg langt.
    Inntil noe skjer med roamingpriser på dataoverføring vil ikke konseptet med nedlastede filer dø.

  28. Yngve - January 14, 2010

    Olav Kyrre: Hva med offline mode på mobil-klientene?

Leave a Reply


Blogglisten Bloggurat